Rosebud – De Vishal 2020

Jules Kockelkoren en Suzanne de Wit

Foto Haarlems Weekblad

Haarlems Weekblad, oktober 2020

HAARLEM Hebben we het paradijs verloren? Het lijkt er in deze coronatijd wel op. We leven in een land waar risico uitgebannen wordt, maar de kunst leert ons dat we op zoek moeten blijven gaan naar wat ons werkelijk gelukkig maakt. In de film ‘Citizin Kane’ blijft het woord Rosebud een mysterie tot in de slotscène een sleetje met daarop die naam uit de vlammenzee opdoemt: een symbool voor het verloren paradijs. In de tentoonstelling ‘Rosebud’ tonen Vishalleden tot en met 8 november naast eigen werk ook hun persoonlijke ‘Rosebud’ in de vorm van foto’s, tekst, tekeningen of objecten.

KUNSTLIJN GESCHRAPT Suzanne de Wit en Jules Kockelkoren zouden tijdens de Kunstlijn exposeren in het Hoofdkantoor. Dat liep anders. Omdat de Kunstlijn een evenement is, werd dat geschrapt na het afkondigen van de aangescherpte coronamaatregelen. Tentoonstellingen die een langere termijn hebben mogen wel, ook omdat culturele instellingen een eigen beleid hebben en de regels al toepassen. En dus werd geregeld dat De Wit en Kockelkoren hun werk de komende weken toch tentoon konden stellen, maar dan in de Vishal.

Raakvlak tussen de twee kunstenaars – behalve dat ze vaker samen installaties maken – is dat actualiteit en maatschappelijke vraagstellingen uitgangspunt zijn voor hun werk. Hun werk trekt kritische sporen in de tijd en zorgt voor een noodzakelijke bezinning op een wereld die steeds gekker en ingrijpender wordt.

SUZANNE DE WIT De milieubelasting door het toenemende vliegverkeer is door De Wit in een installatie van digitale beeldbewerking weergegeven. Een utopie getiteld ‘the Earth is the Limit’ waarin overtollige vliegtuigen omgebouwd zijn tot duurzame woningen of vuurtorens met windwokkels om energie op te wekken. Volgens de kunstenares is het tentoongestelde werk een toekomstvisie in positieve en negatieve beelden. “De toenemende milieuvervuiling zal het evenwicht van het klimaat verstoren en ernstige problemen met het waterpijl veroorzaken. Vliegtuigen zijn mooi en handig. Helaas vervuilen ze de lucht en de grond en maken mensen dol van de herrie. In Nederland zijn te weinig woningen. Overtollige, vervuilende vliegtuigen kan men hergebruiken om onder andere duurzame woningen in te maken. Als beeldend kunstenaar verbeeld ik maatschappelijke vraagstellingen die mij bezighouden in verschillende technieken en materialen. Ze zijn doorgaans een goede aanleiding om over de maatschappelijke inhoud ervan te praten en te discussiëren. Zeer waardevol”.

JULES KOCKELKOREN De populariteit van stille tochten is het thema van Kockelkoren. Hij maakte een serie grote schilderijen die hedendaagse rituelen met wensballonnen en tuinfakkels toont. De vraag die hij tussen de regels stelt is of deze samenkomsten een uiting van onvermogen en protest zijn of een nieuwe vorm van verbinding en gemeenschapszin. Ook in zijn werken komt maatschappelijke betrokkenheid ruimschoots aan bod. “Hoe gaan we om met de klimaatimpact van de luchtvaart, de toestroom van vluchtelingen, de ontwikkelingen in Amerika? Veel vraagstukken komen op ons af en er wordt van ons maatschappelijke betrokkenheid en deelname verwacht. Hoe gaan we daar als individu mee om? Dat houdt mij bezig, maar als kunstenaar heb ik te weinig kennis om aan oplossingen bij te dragen. Bob Dylan zei: ‘Art is the perpetual motion of illusion. The highest purpose of art is to inspire. What else can you do? What else can you do for any one but inspire them?’ Vanuit die gedachte maak ik installaties, schilderijen, video’s, et cetera. Ik hoop dat mijn kunstwerken bijdragen tot inspiratie in een complexe wereld.”

‘Rosebud’ is tot en met 8 november te zien in de Vishal, geopend van dinsdag tot en met zaterdag. van 11 tot 17, zo. van 13 tot 17. Info: devishal.nl